از موارد شهودی اولیه مانند لباس آراسته و شیک و موارد ثانویه مانند دندانهای تمیز و مسواک زده گرفته تا عوامل غیرشهودی مانند رایحه خوش، در ارائه یک تصویر جذاب و محبوب بسیار تأثیرگذار هستند.
از موارد شهودی اولیه مانند لباس آراسته و شیک و موارد ثانویه مانند دندانهای تمیز و مسواک زده گرفته تا عوامل غیرشهودی مانند رایحه خوش، در ارائه یک تصویر جذاب و محبوب بسیار تأثیرگذار هستند. مورد آخر یعنی رایحه خوش، علیرغم اهمیت بالایی که دارد، معمولاً مورد بیتوجهی قرار میگیرد. حال که کمی از اهمیت استفاده از عطر مناسب گفته شد، شاید به فکر افتاده باشید و بخواهید یک عطر متناسب با شخصیت و کاراکتر خودتان بخرید، اما عجله نکنید. وقتی سری به بازار بزنید، متوجه می شوید سوالهای زیادی به ذهن شما خطور میکنند که معمولاً پاسخهای فروشندگان به آنها جهت دار بوده و چندان منطقی نیست. پس لازم است قبل از مراجعه به بازار، جواب این سوالات را بدانید که آیا قیمت عطر تنها ملاک اعتبارسنجی عطرهاست یا خیر؟ آیا همیشه باید عطر را از برندهای معتبر و شناخته شده تهیه کرد؟ در ادامه قصد داریم به سوال های مطرح شده پاسخ دهیم.
۱-بهتر است ابتدا قبل از عطر با اصطلاحات رایج دنیای عطر آشنا شوید تا هم انتخابی دقیق داشته باشید و هم اینکه سرتان کلاه نرود. ادکلن، ادوتویلت و ادوپرفیوم اصطلاحاتی هستند که حتما یا از فروشنده میشنوید یا اینکه روی جعبه همه عطرها مشاهده میکنید. تفاوت این مدلها در میزان خلوص ماده روغنی عطر و ماندگاری آنهاست. با آگاهی از معیارهای مهم در خرید عطر و ادکلن ، می توانید با اصطلاحات لازم در این زمینه آشنا شده و دریابید که چه عواملی می تواند بر کیفیت و قیمت عطر تأثیرگذار باشد. به طور خلاصه میتوان گفت ادکلن ماندگاری چندانی ندارد زیرا که میزان ماده روغنی عطر در آن بسیار کم است، اما ادوتویلت ماندگاری، خلوص و همچنین قیمت بالاتری نسبت به ادکلن دارد. از طرف دیگر ادوپرفیوم دارای ماندگاری بالا بوده و از گرانترین نوع عطرهاست. اکنون انتخاب با شماست، اینکه چه نوع عطری را با چه خلوص و ماندگاری انتخاب میکنید.
۲-عطر علاوه بر اینکه شما را جذابتر میکند، منجر به افزایش اعتماد به نفس شما نیز میشود. بنابراین انتخاب عطر، دقت و وسواس خاصی میطلبد، زیرا قرار است نشان دهنده شخصیت و پرستیژ شما باشد. برای آقایان و خانمها، انتخاب عطر خوب میتواند نشان از خوش سلیقگی بوده و محبوبیتشان را افزایش دهد. عطرهای بسیار تند یا بیش از اندازه ملایم برای هیچ کسی مناسب نیست و معمولاً طرفداران چندانی هم ندارد. پس شما میتوانید با توجه به ویژگیهای شخصی خودتان که آرام و خونسرد هستید یا پرانرژی و فعال، عطر مناسب خودتان را انتخاب کنید. تجربه نشان میدهد عطرهای آرام و تلخ برای افراد خونسردتر و عطرهای تندتر برای افراد پرانرژی مناسب هستند.
۳-انتخاب رایحه هم پروسهای پیچیده است و نیاز به سلیقه، تخصص و رایحهشناسی دارد. امروزه عطرها در رایحههای متنوعی تولید میشوند، به گونهای که هرکسی میتواند عطری مطابق با ذائقه خود انتخاب کند. بهتر است بگوییم که عطرها دارای نت اولیه، میانی و نت پایانی هستند. به همین دلیل صرفاً امتحان رایحه اولیه عطرها هنگامی که در فروشگاه هستید، نمیتواند امتحان مطمئنی باشد. پس باید با رایحههای مختلف، از آغاز تا پایان آشنا شده تا انتخاب دقیقتری داشته باشید.
در ادامه توضیح می دهیم که چگونه برای انتخاب عطر نیاز به زمان داشته باشید؛ چراکه به هیچ عنوان نباید در انتخاب آن عجله کرد. هربار که عطر را اسپری می کنید رایحهای به مشامتان میرسد که به آن نت اولیه گفته میشود که در بیشتر اوقات از عطر میوههای کمتر شناخته شده استوایی مثل دوریان، رمبوتان و… میباشد. رایحه میانی چند دقیقه پس از نت اولیه منتشر شده و حدوداً ده دقیقه ماندگاری دارد. برخلاف نت اولیه، این نت از عطر گیاهان میوهای نبوده و معمولاً عطر دارچین و میخک را میتوانید در این نت استشمام کنید. رایحه پایانی، رایحه اصلی عطرها بوده و معمولاً از مشک، نعناع و چوب وانیل است. این رایحه تقریباً ده دقیقه پس از رایحه میانی ظاهر میشود و تعیینکننده ماندگاری عطرهاست.
۴-در انتها لازم میدانیم تا توضیح مختصری در رابطه با دستهبندی عطر ها داشته باشیم تا از میان بهترین گزینهها انتخاب کنید. به طور کلی عطرها به چهار دسته اصلی تقسیم میشوند: عطرهای گلی، آروماتیک، شرقی و مدیترانهای. بیشترین تعداد عطرهای زنانه در دسته عطرهای گلی قرار میگیرند، این عطرها حاوی رایحه گلها هستند. عطرهای مردانه بیشترین محبوبیت خود را از دسته آروماتیک دارند، رایحههایی مانند اسطخودوس و خزهها، رایحه اصلی این عطرها را شامل می شوند. عطرهای شرقی و مدیترانه ای دو دسته دیگر از عطرها هستند که نوع شرقی دارای رایحههای گرم و تند همچون وانیل میباشد و مدیترانه ای حاوی عطر خزهها و چوب است.