عطر سال ها پیش به عنوان بازتابی از نیاز به احساس خاص و ارزشمند بودن در محیط اجتماعی کشف شد. بوییدن روشی موثر برای نشان دادن احترام به خود و محیط اطرافش است. انسان یک موجود اجتماعی است.

در روزهای اولیه، بشر سعی می کرد با ترکیب عصاره های مختلف گیاهی، رایحه های زیبا به دست آورد. او معتقد بود که زیبایی خود را به لطف این بوها به دست آورده است. حتی تصور می‌شد که ملکه‌ها به دلیل عطر و بوی متمایزشان، مردم را تحت تأثیر قرار می‌دهند.
 
با تولید عطرهایی که امروزه استفاده می کنیم، به لطف فناوری و دانش در حال توسعه، تنوع و رقابت افزایش یافت. شرکت های فعال در صنعت عطر، هر دو سبک رایحه؛ آنها سعی کردند با طراحی بطری های خود متمایز شوند. از آنجایی که تکنیک های اصلی تولید عطرهای تولید شده امروزه تقریباً یکسان است، اهمیت برند و طراحی بصری به تدریج افزایش یافته است. به موازات این، قیمت ها نیز به سطوح بسیار بالایی رسیده است. پس چرا عطرها اینقدر گران هستند؟ آیا عطر شفاف فقط به معنای عطر ارزان است؟ آیا عطر باز به پوست آسیب می رساند؟ این سوالات اغلب توسط افرادی پرسیده می شود که تصمیمی برای امتحان عطرهای جایگزین ندارند. در این مقاله به دنبال پاسخ به این سوالات خواهیم بود.
 
مراحل تولید یک عطر با کیفیت باید مراحل مشابهی را طی کند. عطر به طور کلی حاوی آب دیونیزه، الکل اتیلیک و اسانس هایی است که بوی منحصر به فرد آن را به عطر می بخشد. دلیل اینکه عطرها حاوی الکل هستند، استفاده از خاصیت حلال بودن آن  است که عطر را قادر می سازد تا بوی خوب را آشکار کند. میزان اسانس در عطر تعیین کننده نوع عطر است. با توجه به نوع عطر، عباراتی مانند EDP، EDT یا EDC وجود دارد.
 
مراحل خاصی در تولید عطر ضروری است. اولین مرحله از اینها مخلوط کردن اسانسهای مناسب در نسبتهای مناسب است. هماهنگی نت ها با یکدیگر برای خودنمایی عطر مهم است. طبق دستور عطر، اجزای موجود در عطر به نسبت های خاصی با هم مخلوط می شوند. پس از آن حتماً استراحت داده می شود تا بوی آن کاملاً جمع شود. آخرین مرحله مرحله پر کردن است که فرآیند خروج قبل از رسیدن به مصرف کننده نهایی است. این فرآیند اساسی ترین ماجراجویی یک تولید عطر رایج است. 
 
محصولات برندهای معروف به عطرهای اصل در بازار نیز سفرهای مشابهی را پشت سر می گذارند. نمی توان در مورد چنین تمایز بزرگی صحبت کرد. پس چرا عطرهای برندهای مختلف اینقدر گران هستند؟ استراتژی های بازاریابی و هزینه های تبلیغات بر این اساس است. غیرقابل تصور است که یک برند معروف بدون توجه به عطر، تبلیغ بدی انجام دهد. باید از مدل ها و بازیگران معروف استفاده کرد تا تصویری که می سازند آسیب نبیند. در این مرحله، ورودی های اضافی به غیر از هزینه های فرآیند تولید عطر آغاز می شود. تبدیل شدن یک ستاره مشهور هالیوود به صورت تبلیغاتی پروژه ای بسیار پرهزینه است. در نتیجه افزایش قیمت ها اجتناب ناپذیر است. موضوع دیگر این است که برند در کجا قرار گرفته است. نمی توان از برندی که از سطح درآمد بالا استفاده می کند انتظار داشت که بدون توجه به محتوای عطر، چیزی را با قیمتی مقرون به صرفه بفروشد. اینجاست که این عبارت معروف مطرح می شود: «ما برای برند پول می دهیم نه محصول». صادقانه بگویم، این یک پیشنهاد نادرست نیست.
 
در مورد روند تولید عطرها و اینکه چرا عطرهایی به نام عطرهای برند گران هستند صحبت کردیم. پس عطر باز چیست و چگونه بوجود آمده است؟ همانطور که گفتیم عطر یک نیاز مشترک برای همه افراد در زندگی روزمره ما صرف نظر از سطح درآمد است. بطری های عطر دیگر اشیای مرموز نیستند که فقط در کاخ ها یافت می شوند، مانند تاریخ. یک شی در دسترس تر در این مرحله، عطر باز جایگزین در دسترس تری است که برای کسانی که قدرت خرید پایینی دارند و نمی خواهند برای برچسب برندها مبالغ گزافی بپردازند، جذاب است. 
 
 
عطرهای باز عطرهایی هستند که باید حاوی ترکیبات ذکر شده باشند و همان مراحل تولید را طی کنند. برخی از برندهای عطر باز موجود در بازار با روش هایی به نام زیر پله تولید می شوند. به ویژه، تولید محصولاتی که از این طریق با بدن انسان در تماس مستقیم هستند، سلامت ما را به طور جدی تهدید می کند. انتخاب برندهای عطر باز که با مقررات قانونی لازم مطابقت دارند و در استانداردهای خاصی تولید می کنند بسیار مهم است. 
 
چگونه یک عطر باز با کیفیت را شناسایی کنیم؟
 
مانند همه عطرها، عطرهای باز نیز حاوی الکل هستند. زیرا الکل حلال بسیار خوبی است و با خاصیت فرار خود به انتشار بو کمک می کند. با توجه به این سوال که آیا هر عطر باز یکسان است، می توان گفت که برخی از برندها می توانند از مشتقات الکلی مضر برای سلامتی انسان استفاده کنند تا آنها را ارزان کنند. مشتق الکل صحیحی که باید در محتوای عطر گنجانده شود اتیل الکل است.
 
چه عطر روغنی باشد و چه عطرهای برند، جنبه مهم دیگر این است که عطر نت هایی دارد. یک عطر خوب نت های آغازین مختلفی دارد. به عبارت دیگر از اولین باری که حوصله اش سر می رود تا آخرین لحظه یک بوی مشابه نمی دهد. باید نت های بالایی، میانی و پایه داشته باشد، عطر باید به تدریج باز شود. اگر تعجب می‌کنید که از یک عطر روغنی با کیفیت استفاده می‌کنید، حتماً آن را تست کنید که آیا رایحه‌ای دارد یا خیر. 
 
عطر روغنی که استفاده می کنید قطعا باید رایحه شفافی داشته باشد. اگر در اولین باری که آن را اسپری می کنید بوی الکل زیاد به مشام می رسد یعنی از اسانس بی کیفیت استفاده شده است. به یاد داشته باشید، بویی که برای اولین بار اسپری کردن عطر به آن نیاز دارید، باید نت بالایی عطر باشد. الکل نیست
 
 
یک عطر روغنی با کیفیت را از جعبه آن می توانید تشخیص دهید. بطری، سر اسپری و بسته بندی بیرونی مورد استفاده برای عطر بی کیفیت بوده و محتویات عطرها احتمالاً بی کیفیت هستند. زیرا یک محتوای ارزشمند در جعبه ارزشمند ذخیره می شود. توصیه می کنیم از عطرهای روغنی در بطری ها و جعبه های بی کیفیت دوری کنید.
 
عطر شما در شرایط مناسب; یعنی اگر آن را در جای خنک و بدون نور خورشید نگهداری کنید، بوی آن بدتر نشود. اگر عطری که می‌خرید سبک بویی دارد که بلافاصله بدتر می‌شود، می‌توان فهمید که از نظر محتوا و فرآیند تولید مناسب نیست.
 
عطر روغنی که استفاده می کنید تست های پوستی را پشت سر گذاشته است. باید طبق مقررات GMP تایید شده توسط وزارت بهداشت TR تولید شود. موضوع مهم دیگر این است که مواد اولیه مورد استفاده در عطر روغنی با شرایط تعیین شده توسط انجمن بین المللی عطر مطابقت دارد. 
 
نظرات
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد