چرا عطرها می توانند خاطرات و احساسات گذشته را در ما برانگیزند؟

چرا عطرها می توانند خاطرات و احساسات گذشته را در ما برانگیزند؟

این وضعیت را تصور کنید: در پارک قدم می زنید، در افکار خود غوطه ور هستید، راه می روید، از آب و هوا لذت می برید، اما ناگهان بویی به مشامتان می رسد. و ناگهان غرق در خاطرات می شوید، شروع به تجربه نوستالژی می کنید و...

این وضعیت را تصور کنید: در پارک قدم می زنید، در افکار خود غوطه ور هستید، راه می روید، از آب و هوا لذت می برید، اما ناگهان بویی به مشامتان می رسد. و ناگهان غرق در خاطرات می شوید، شروع به تجربه نوستالژی می کنید. وقایع زندگی شده از زندگی در مقابل چشمان شما ظاهر می شود. شاید بوی اولین عطر معلم شما یا بوی علف تازه بریده شده باشد که شما را به دوران کودکی بازگرداند. چرا عطرهای مختلف می توانند خاطراتی را که مدت ها فراموش شده اند باز کنند؟

این پدیده پروست یا حافظه بویایی نامیده می شود. این برای همه بوها صدق نمی کند، بلکه فقط برای آنهایی که با احساسات واضح مرتبط هستند اعمال می شود. به عنوان مثال، شیرینی های مادر یادآور خانه، و نارنگی ها - تعطیلات سال نو. وقتی بویی را استشمام می کنید، گیرنده ها خیلی سریع اطلاعات را به بخشی از مغز که مسئول حافظه همه بوها و احساسات است، منتقل می کنند. بنابراین، "پدیده پروست" بوجود می آید - شما عطر را می شنوید، احساسات را تجربه می کنید و ذهنی به گذشته باز می گردید.

"آیا در مورد مارسل پروست شنیده اید؟ او یک نویسنده بود. ابتدا حافظه خود را از دست داد. اما به محض اینکه بوی کیک خاصی را حس کرد، غرق در جریان خاطراتی شد که اکنون سه هزار صفحه را در بر می گیرد." - پی هوگ "داستان های شب".
مارسل پروست
مارسل پروست

این پدیده از نام نویسنده فرانسوی مارسل پروست نامگذاری شده است که گمان می رود اولین بار چنین تجربیاتی را در رمان در جستجوی زمان از دست رفته شرح داده است. بهترین چیزی که در حفره های حافظه ما ذخیره می شود بیرون از ماست. در وزش باد همراه با باران، در بوی خالی از سکنه اتاق یا بوی اولین درخشش آتش در اجاق، هر جا که دوباره آن قسمتی از خود را می یابیم که آگاهی ما از آن استفاده نکرده و در نتیجه غفلت کرده است، بقایای گذشته، بهترین، کسی که توانایی دارد، وقتی از قبل به نظر می رسد گریه می کنیم، هنوز اشک ما را در می آورد. و این تنها یکی از طرح‌های متعدد تأثیر رایحه‌ها بر خاطرات است که از قلم پروست بیرون آمده است.

کریستوفر بروسیوس ، عطرساز و بنیانگذار CB I Hate Perfumes، می گوید: «این بو واقعاً خاطرات خاصی را در حافظه ما تداعی می کند . این عطر باعث می شود آن احساساتی را که در لحظه ای خاص احساس کرده ایم و در حافظه ما برانگیخته اند به یاد بیاوریم. با در نظر گرفتن این موضوع، عطرساز عطرهای خود را به گونه‌ای خلق می‌کند که خاطرات «لطیف» او را تداعی کند، و نه برای بازسازی یک لحظه خاص از زمان.

دکتر آلن هیرش، مدیر مؤسسه تحقیقاتی و رئیس درمان در Smell & Taste، معتقد است که احساسات و عواطف قوی فقط با بوهایی که شما از آنها خاطره دارید، برانگیخته می شوند. این ارتباط به این دلیل است که همه ما بوها را با کمک هیپوکامپ و آمیگدال که بخشی از سیستم لیمبیک (بویایی) مغز هستند پردازش می کنیم که به آن "مغز عاطفی" نیز می گویند. منطقه ای که پردازش حافظه انجام می شود.

اگر به روانشناسی بپردازیم، آنگاه پدیده پروست در مجموع قابل توضیح است. پیش از این، حس بویایی نقش اصلی را در درک جهان بازی می کرد، اما پس از آن فرد شروع به تکیه بسیار بیشتری بر بینایی کرد. تندی بو از بین رفته است، اما حافظه گره خورده با عطرها نیست.

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد