پس رنگ درمانی چیست؟ امروزه، آن را بر اساس یک مفهوم بسیار اساسی ساخته شده است. این مفهومی است که توسط مطالعات روی تأثیرات ذهنی و فیزیکی رنگ ها شکل گرفته است. اساساً بر اساس تأثیر برخی رنگ ها بر سلامت روان ما شکل می گیرد.
رنگ درمانی در واقع زیرشاخه ای از مفهومی است که به هنر درمانی معروف است. اغلب برای کمک به افراد در مدیریت افسردگی، استرس و احساسات استفاده می شود. اکنون به ترتیب تحقیقات مختلف، کاربردهای رنگ درمانی و روش های مختلف در مورد رنگ درمانی را بررسی خواهیم کرد.
رنگ درمانی چیست؟
نام دیگر رنگ درمانی، کروموتراپی است. نوعی روش درمانی جایگزین است. این یک شکل جایگزین از درمان و درمان است که از رنگ و نور برای بهبود سلامت جسمی و روانی ما استفاده می کند.
ایده اصلی پشت رنگ درمانی این است که رنگ های مختلف واکنش های متفاوتی را در ذهن ما برمی انگیزند. به عنوان مثال، برخی از رنگ ها دارای خواصی هستند که باعث افزایش نشاط و انرژی می شوند، در حالی که برخی دیگر به خاطر خواص آرام بخش خود شناخته شده اند.
بر اساس این ایده اصلی، تصور می شود قرار گرفتن در معرض رنگ های مختلف بر خلق و خو، انگیزه، الگوهای خواب، اشتها و حتی فرآیند تصمیم گیری ما در مورد مسائل مختلف تأثیر می گذارد.
تصور می شود که رنگ درمانی می تواند بر سلامت ما در بسیاری از موضوعات مختلف تأثیر مثبت بگذارد. طبق تحقیقات انجام شده، می توان از برنامه های رنگ درمانی در موضوعات زیر استفاده کرد:
- جلوگیری از حواس پرتی و کمک به موفقیت تحصیلی
- الگوهای رفتار پرخاشگرانه
- فشار خون
- شرایط کنترل نشده در تنفس
- فعالیت های بدنی ما
- میگرن و سردرد
- اختلال کیفیت خواب
- دردهای فیبروم
- برخی از علائم استرس
بنابراین، رنگ درمانی دقیقا چگونه کار می کند؟ تحقیقات کنونی در این مورد چه می گویند؟
آیا رنگ درمانی واقعا موثر است؟ بر اساس تحقیقات اخیر، رنگ ها و نورهای خاص می توانند تأثیرات مثبتی بر سلامت روحی و جسمی افراد داشته باشند. سلامت جسمانی غیرمستقیم البته مشکلات جسمی رو به وخامت ناشی از سلامت روان است. فراموش نکنید که منشأ بسیاری از مشکلات جسمی می تواند مشکلات روحی باشد.
اثرات روانی رنگ ها در بسیاری از زمینه ها استفاده می شود. مشخص است که همیشه از ساده ترین ها در زمینه تبلیغات و بازاریابی استفاده می شود. به طور کلی پذیرفته شده است که رنگ ها در تعدادی از فرآیندهای ذهنی نقش دارند. به عنوان مثال در مناطق مشخص شده بیشتر از ویژگی های رنگ هایی مانند «ایجاد احساس اطمینان، ایجاد نظرات مثبت یا منفی، آرامش بخش یا انرژی زا» استفاده می شود.
رنگ ها در واقع نوعی نور هستند که چشم ما با شکست نور در طول موج های مختلف آن را درک می کند. رنگ ها از طریق چشم وارد بدن ما می شوند، بر حواس ما تاثیر می گذارند و باعث می شوند که محرک های خاصی در بدن ما با ترشح آنزیم های مختلف فعال شوند.
در مطالعه ای که در سال 2005 در مورد رنگ درمانی یا کروموتراپی منتشر شد : "نور نوعی تابش الکترومغناطیسی است. یعنی نور انرژی است و مفهوم رنگ محصول تعامل انرژی و ماده است." مفاهیم اساسی رنگ درمانی تعریف شده است.
هر رنگ دارای طول موج، فرکانس و مقدار انرژی خاص خود است. تمام رنگ هایی که می بینیم فرکانس الکترومغناطیسی خاص خود را دارند.
هر فرکانس منحصر به فرد با رنگی که در رنگین کمان می بینیم مرتبط است. رنگ های رنگین کمان قرمز، نارنجی، زرد، سبز، آبی، نیلی و بنفش هستند. هر رنگ تاثیر متفاوتی دارد. بنابراین، برای اهداف مختلف استفاده می شود.
کدام رنگ ها چه خواصی دارند؟
اساساً هنگام فعال کردن رنگ های گرم؛ رنگ های سرد اثر آرام بخشی دارند. رنگ های خنثی مانند سفید و بژ معمولا اثر آرام بخشی دارند.
هر رنگی تاثیر مثبتی ندارد. به عنوان مثال، رنگ قرمز می تواند خشم را تحریک کند، در حالی که آبی و سیاه گاهی اوقات باعث افزایش غم و اندوه می شوند.
رنگ درمانی به ویژه در فرهنگ های شرقی جایگاه مهمی دارد. اعتقاد بر این است که برخی از رنگ ها به تعادل چاکراها و مراکز انرژی بدن کمک می کنند.
حال به بررسی خواص رنگ ها بر اساس تئوری رنگ درمانی می پردازیم:
قرمز: محرک. رنگ قرمز ارتباط مستقیمی با چاکراها دارد. عمدتاً با اشتیاق و انگیزه همراه است.
نارنجی: اشتیاق. با خوش بینی، لذت، هیجان، شادی همراه است.
زرد: شادی. با چاکرای دریا مرتبط است. با امید، اراده، خوش بینی و گرمی همراه است.
سبز: قبول و تایید. با شفا، تعادل، سلامتی و آرامش همراه است. به همین دلیل برای هر فردی خوب است که با رنگ سبز، رنگ اصلی طبیعت در تماس باشد. تصور می شود که رنگ سبز اساس آرامشی است که قدم زدن در جنگل به انسان می دهد.
آبی: صلح و آرامش. این با ارتباط، خرد، وفاداری و واقع گرایی همراه است. اساس احساس نگاه به دریا یا آسمان رنگ آبی است.
نیل: تعادل. چاکرای چشم سوم با روشن بینی، شکوفایی، خرد، رمز و راز و احترام همراه است. رنگ اصلی برندهایی که می خواهند یک تصویر قابل احترام ایجاد کنند ابتدا نیلی است.
ارغوانی: خرد. مفاهیمی مانند تخیل، بیداری معنوی، آرامش، آرامش، خلاقیت را بیان می کند. هم آبی و هم قرمز را برای ایجاد تعادل عالی در خود جای داده است.
سفید: خلوص. بدون شک رنگ سفید در اصل به معنای پاکی و پاکی است. علاوه بر این، دارای مفاهیمی مانند بی گناهی و بی طرفی است. به همین دلیل، اصطلاح "پرچم سفید" در بسیاری از زبان ها برای بیان بی طرفی استفاده می شود.
سیاه: اقتدار. بیشتر با قدرت و هوش مرتبط است.
قهوه ای: اعتماد به نفس. اغلب با ثبات، دوستی، غم، راحتی و اعتماد به نفس همراه است.